• Standaard

Weg met de weegschaal?

Geplaatst op 28-01-2019

In deze blog schrijft Davy over het nut van de weegschaal. Hoe vaak weeg jij je? Nooit? Of juist elke dag? Lees in deze blog meer over Davy’s visie hierop.

Waarom de weegschaal niet altijd nauwkeurig is

De weegschaal maakt geen onderscheid in de verschillende lichamelijke compartimenten. Het kan geen onderscheid maken tussen vetvrije massa, spiermassa, vochtbalans (!), botdichtheid, vetmassa, etc. Het kan daarbij dus ook niets zeggen over de samenstelling ervan. En nee, dat kunnen de zogenaamde bio-impedantie weegschalen (zoals een Tanita weegschaal) ook niet 100% nauwkeurig. We gebruiken ze bij Healthclub One als indicatie of we op de goede weg zitten. Ben er dus van bewust van wat de weegschaal verteld.

Wat belangrijk is om te weten

'Een toename van lichaamsgewicht betekent niet per se een toename van vetmassa.'
'Een afname van lichaamsgewicht betekent niet per se een afname van vetmassa.'

Welke factoren hebben invloed op de weegschaal?

Er zijn veel factoren die invloed hebben op een meting op de weegschaal. Hieronder vind je welke dat zijn.

Vochtbalans

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste die mensen snel onderschatten. Een verandering in vochtbalans kan tot een acute daling, of stijging in gewicht zorgen. Dit kan om kilo’s aan lichaamsgewicht gaan, afhankelijk van de mate waarin dit gehanteerd wordt. Maar het heeft niks met vetverlies te maken.

Zout inname

Deze gaat hand in hand met de vochtbalans en werkt samen met vocht inname in dit geheel. Zout stimuleert dorst en kan er daarbij voor zorgen dat iemand meer drinkt, wat tot acute gewichtstoename zorgt. Ook zorgt zout ervoor dat je gewicht vasthoudt, doordat je vocht gaat vasthouden.

Koolhydraat inname

Voor elke gram koolhydraat die in het lichaam wordt opgeslagen als glycogeen, wordt er een extra 3 gram vocht opgeslagen. De twee voornaamste plekken van glycogeenopslag zijn de lever en de skeletspieren. Er wordt meer opgeslagen in skeletspier, doordat deze veel meer totale massa omvatten. Als er 200 gram extra koolhydraten worden opgeslagen in je spieren, zal er ook een extra 600 gram vocht worden opgeslagen. Dit staat dan gelijk aan 800 gram acute toename van lichaamsgewicht.

Darmgewicht

Het eten van een hoog volume aan voeding, verhoogt het voedingsvolume in de maag en veroorzaakt op acute wijze gewichtstoename. Eet je dus ineens aanzienlijk meer op een dag, dan zal je gewicht ook aanzienlijk kunnen stijgen.

Stress

De impact van stress is enorm, voor je gehele lichaam. Chronische stress kan veranderingen in bepaalde hormonen veroorzaken, naast cortisol. Cortisol heeft een kruisreactie met de aldosteron receptor, welke betrokken is bij het reguleren van de vochtbalans.

Hopelijk geeft dit je wat meer inzicht in de werking van de weegschaal. Als je volgende keer niet precies de resultaten ‘ziet’ die je verwacht had, denk dan nog eens aan deze blog!

Sportieve groet,

Davy

Deel dit bericht:

Blog

  • 6 tips voor als je op skivakantie gaat

    In deze blog willen we ervoor zorgen dat jij en je lichaam goed voorbereid zi...

    Lees meer
  • Weg met de weegschaal?

    In deze blog schrijft Davy over het nut van de weegschaal. Hoe vaak weeg jij ...

    Lees meer
Archief
  • Dave

    "Enthousiast! Leuke sportschool. Iedereen welkom, en leuk uitgebreid aanbod aan activiteiten. "

    Dave
  • Peter

    "Goed uitgeruste sportschool met goede trainers. Veel aandacht voor de sporters. "

    Peter
  • Bjorn

    " Zeer tevreden over de service, de begeleiding van het personeel en de mogelijkheden op de sportschool. "

    Bjorn
  • Wilma

    "Fijne sfeer. Fijne groepslessen!"

    Wilma
  • Maike

    "Een prettig, gezellig fitnesscentrum met veel verschillende mogelijkheden om je lekker sportief uit te leven en.."

    Maike
  • Patricia, 37 jaar

    "Healthclub One geeft me passend advies, begeleid me waar nodig, bied me alternatieven aan en denkt met me mee. "

    Patricia, 37 jaar
  • "Ik was altijd moe, en merk nu het verschil al. Ik ben fitter geworden en heb meer uithoudingsvermogen! "

    Bianca, 41 jaar
  • "De trainingen zijn altijd afwisselend en op mij aangepast. Ik ben nu veel fitter, afgevallen, en niet meer moe."

    Hely, 25 jaar
  • "Mijn advies is niet twijfelen starten met het programma, je weet na een paar weken wat het voor je lichaam betekent"

    Margot, 61 jaar
  • "Fijne lessen! Het resultaat voor mij was een paar kilo afgevallen, fitter en energieker!"

    Diny, 56 jaar
  • "Fijne sportschool, goede deskundige begeleiding. Ze pushen niet, maar bieden ondersteuning op maat afgestemd op de behoefte."

    Janine, 45 jaar

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.