• Standaard

Mitchel's 8 tips om gemotiveerd te blijven

Geplaatst op 07-01-2019

Is een van jouw goede voornemens eindelijk/vaker naar de sportschool gaan? In deze blog geven wij 8 tips om gemotiveerd te blijven.

1. Hou de gewoonte vast

Laat je door niets of niemand van de wijs brengen. Als je op dit moment al regelmatig sport, hou deze gewoonte dan zeker vast. Zorg dat je niet bij het minste of geringste de handdoek in de ring gooit, maar blijf doorgaan en motiveer jezelf om regelmatig te sporten. Het ‘naar de sportschool gaan’ is vaak de grootste stap. Je hebt al 80% van de prestatie geleverd als je jezelf zover hebt gekregen om naar de sportschool te gaan (of als je op je hardloopschoenen/fiets buiten staat). Als je er eenmaal bent is het helemaal niet erg om te sporten. Dwing jezelf om op pad te gaan en blijf niet op de bank hangen. Je krijgt er juist energie voor terug en het gevoel na het sporten is heerlijk.

2. Planning

Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere maandag en donderdag gaat sporten. Hou dit vervolgens zo goed mogelijk vast. Een techniek om jezelf te motiveren te gaan sporten is het opbouwen van een serie. Het is de kunst om de serie zo lang mogelijk te maken. Dus als je drie maanden trouw je schema volgt heb je een serie van 12 weken opgebouwd. Als je deze dan doorbreekt moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Hoe langer de serie wordt des te gemotiveerder je bent om hem niet te doorbreken.

3. Maak het leuk voor jezelf

Zorg ervoor dat je het sporten zelf leuk maakt. Luister tijdens je workout naar je favoriete muziek. Voor anderen kan sociaal contact het sporten juist veel leuker maken. Doe daarnaast vooral de oefeningen die je leuk vindt. Vraag ook eens aan een van onze trainers naar leuke, nieuwe oefeningen.

4. Sport samen met een vriend(in)

Samen sporten is leuker en werkt motiverend. Bovendien maakt het sociale contact het sporten ook makkelijk. Jullie kunnen elkaar aanmoedigen om toch nog even door te zetten wanneer het zwaar wordt. Je kunt ook samen bijvoorbeeld een groepsles proberen.

5. Houd de vooruitgang bij

Klamp je niet vast aan je gewicht als je enige maatstaf. Door het sporten groeien je spieren, en spieren maken je zwaarder. Het is beter om bij te houden hoeveel gewichten je aan je apparaat hebt hangen (dat kan ook met onze app!), hoe ver je kunt rennen zonder de stoppen of hoeveel keer je kunt opdrukken. Door je te focussen op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan met sporten.

6. Probeer je zwakheden te verslaan

Val je regelmatig uit je gezonde sportritme? Zoek dan uit waarom. Heb je te weinig tijd? Heb je niet genoeg motivatie? Probeer deze zwakheden te verslaan door ze te benoemen en vervolgens stappen te ondernemen. Plan bijvoorbeeld eens samen met een coach een evaluatiegesprek in. Onze coaches kunnen je vast een zetje in de juiste richting geven!

7. Stel kleine doelen

Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te zijn. Begin klein en geef je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang kunt boeken. Maar, houd het compact. Verwacht niet in één keer je ideale resultaat te zien, maar verdeel het over subdoelen (bijvoorbeeld eerst 2 kilo afvallen of 2km hardlopen, dan 5, etc.). Belangrijk: Zorg ervoor dat je jezelf regelmatig beloond. Maar let op dat je beloning niet je doel tegenwerkt.

8. Ga voor jezelf, niet voor anderen

Zie sporten als een investering in je eigen lichaam en geest. Ga voor jezelf en maak je niet te druk om wat anderen vinden. Het is jouw lichaam en jij wilt gezond leven. Sport omdat je weet dat het goed voor je is.

Gebruik deze tips om je motivatie in 2019 op naar een hoger niveau te tillen. Lees ze nog eens door wanneer het wat moeilijker wordt. En weet: Wij staan altijd voor je klaar!

Deel dit bericht:

Blog

  • 7 redenen om werk te maken van je goede voornemens

    Het is weer de tijd van goede voornemens. Het meest gehoord goede voornemen i...

    Lees meer
  • 3 tips voor het omgaan met een blessure

    Iedereen heeft er wel een of meerdere keren in zijn leven mee te maken. Een b...

    Lees meer
Archief
  • Dave

    "Enthousiast! Leuke sportschool. Iedereen welkom, en leuk uitgebreid aanbod aan activiteiten. "

    Dave
  • Peter

    "Goed uitgeruste sportschool met goede trainers. Veel aandacht voor de sporters. "

    Peter
  • Bjorn

    " Zeer tevreden over de service, de begeleiding van het personeel en de mogelijkheden op de sportschool. "

    Bjorn
  • Wilma

    "Fijne sfeer. Fijne groepslessen!"

    Wilma
  • Maike

    "Een prettig, gezellig fitnesscentrum met veel verschillende mogelijkheden om je lekker sportief uit te leven en.."

    Maike
  • Patricia, 37 jaar

    "Healthclub One geeft me passend advies, begeleid me waar nodig, bied me alternatieven aan en denkt met me mee. "

    Patricia, 37 jaar
  • "Ik was altijd moe, en merk nu het verschil al. Ik ben fitter geworden en heb meer uithoudingsvermogen! "

    Bianca, 41 jaar
  • "De trainingen zijn altijd afwisselend en op mij aangepast. Ik ben nu veel fitter, afgevallen, en niet meer moe."

    Hely, 25 jaar
  • "Mijn advies is niet twijfelen starten met het programma, je weet na een paar weken wat het voor je lichaam betekent"

    Margot, 61 jaar
  • "Fijne lessen! Het resultaat voor mij was een paar kilo afgevallen, fitter en energieker!"

    Diny, 56 jaar
  • "Fijne sportschool, goede deskundige begeleiding. Ze pushen niet, maar bieden ondersteuning op maat afgestemd op de behoefte."

    Janine, 45 jaar

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.