• Standaard

Tips van Mitchel - Goede balans tussen inspanning en ontspanning

Geplaatst op 01-04-2019

Met deze 6 tips wil ik vertellen hoe je een goede balans houdt tussen inspanning en ontspanning. Bij mij staat de boog vaak gespannen, maar af en toe is het goed om even af te schakelen. Naar mijn mening zorgt dat voor minder stress en een leukere manier van leven.

1. Ga regelmatig sporten

Sporten is voor mij een tweede natuur. Ik sport 5-6 keer per week. Dat doe ik natuurlijk om in vorm te blijven, maar ook omdat ik me er gewoon goed bij voel. Sporten maakt het stofje endorfine vrij in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je je goed en gelukkig voelt. Hoe meer je sport, hoe sneller dat stofje aangemaakt wordt. Sporten is voor mij fysiek inspannend, maar ook mentaal ontspannend. Even alles uitzetten en in je eigen wereld zijn.

2. Ga regelmatig naar buiten

Frisse lucht is goed in vele opzichten. Het verbetert onder andere je hersenfunctie, zorgt voor stressvermindering en geeft een flinke vitamine-D boost. Als ik thuis ben en merk dat mijn energieniveau daalt, ga ik wel eens buiten hardlopen. Soms zelfs maar 5 minuten. Als je een stappendoel hebt (bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag), kun je daar meteen aan werken. Voor mij is dat inspanning en ontspanning tegelijk, maar je kunt ook voor alleen ontspanning kiezen door gewoon buiten te zijn.

3. Creëer ‘me-time’

Zorg ervoor dat je agenda niet overloopt. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Maak wat tijd voor jezelf vrij. Ik doe dat door bewust een dagdeel in de week vrij te houden. Juist in drukke tijden kan dit erg nuttig zijn. Op zo’n moment ga ik iets doen waar ik zelf zin in heb. Dat kan van alles zijn: Iets leuks doen met mijn gezin of vrienden, met een kop koffie/thee op de bank, een leuke film of een serie kijken, etc.

4. Tank energie

Om daar nog even op door te gaan: Zorg ervoor dat je regelmatig dingen doet waar jij energie van krijgt. Vaak zijn dat juist de dingen waarbij je ontspant. Luister lekker naar je favoriete muziek. Ga even in de tuin zitten met een kop thee. Ga lekker lunchen/dineren. Doe iets spontaans, alleen of met vrienden/familie. Deze energie kun je later weer gebruiken voor je inspanning!

5. Slaap voldoende

Voldoende slaap is erg belangrijk! We hebben een goede nachtrust nodig om lichaam en geest te herstellen, goed te kunnen functioneren, maar ook voor betere concentratie. Je wordt er creatiever van. Voldoende slaap is ook belangrijk om af te vallen en te herstellen van een workout! Ik weet van mezelf dat ik het beste functioneer als ik zo’n acht uur slaap per nacht. Dan kan ik uitgerust beginnen aan een nieuwe dag.

6. Mediteren

Mediteren is de ultieme manier om te ontspannen. Oké, eerlijk: Ik heb nog nóóit gemediteerd. Ik vind dat ik mijn balans goed onder controle heb. Toch heeft mediteren vele voordelen: Tijdens het mediteren ben je je weer heel bewust van jezelf, je lichaam, je gevoelens en mijn ademhaling. Juist even proberen nergens aan te denken doet je goed. En natuurlijk blijf je denken, die gedachtestroom gaat gewoon door, ook tijdens het mediteren. Een goede aansluiting op mediteren zijn onze verschillende Yoga lessen. Heb je die al eens geprobeerd?

Dit waren mijn tips die voor mij zorgen voor een betere balans tussen inspanning en ontspanning. Ik zorg hierdoor goed voor mezelf, waardoor ik positieve energie uitstraal, voor zowel mezelf als voor mijn omgeving.

Wat doe jij om jezelf op te laden? Wat werkt voor jou het beste?

Deel dit bericht:

Blog

  • Sport jezelf gelukkig: 9 feiten!

    Wie regelmatig sport zit beter in zijn vel. Niet alleen voel je je gezonder, ...

    Lees meer
  • Lekker in je vel zitten, hoe doe je dat?

    Je kunt nu eenmaal niet altijd het zonnetje in huis zijn. Soms zit je gewoon ...

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.