• Standaard

De rol van je hartslag bij cardio

Geplaatst op 03-09-2017

Vaak wordt cardiotraining aanbevolen wanneer je wilt werken aan je algehele conditie en uithoudingsvermogen, of wanneer je aan je gewicht wilt werken. Of je nu aan je gewicht wilt werken of aan je conditie wilt werken, je hartslag is hierbij van belang.

Het is van belang om je hartslag bij te houden, om op die manier te bepalen of je aan het trainen bent op de intensiteit die bij jouw doelstelling hoort. Bij Healthclub One meet het apparaat je hartslag door de metalen plaatjes vast te houden. Je kunt ook door middel van een hartslagmeter die je om je borst bindt je hartslag meten.

Allereerst moet je je maximale hartslag berekenen. Grofweg gezien doe je dat met de formule: 220 – Leeftijd. Kleine afwijkingen vinden plaats door Daarna bepaal je je doelstelling en probeer je je hartslag binnen de bijbehorende hartslagzone te houden:
1)    Fit worden/blijven (50-60% van je maximale hartslag)
2)    Gewichtscontrole/vetverbranding (60-70% van je maximale hartslag)
3)    Conditie verbeteren (70-80% van je maximale hartslag)

Extra tip voor vetverbranding:
Doe je cardiotraining na je krachttraining. Tijdens de krachttraining gebruikt je lichaam de opgeslagen koolhydraten in je lichaam (glycogeen). Daardoor ga je, wanneer je cardiotraining na je krachttraining doet, zo goed als meteen je vetten verbranden.

Wil jij meer weten over hoe cardio jou kan helpen bij het bereiken van je doelen?
Vraag je proefweek aan via deze link of stel ons een vraag via Facebook of als reactie op deze blog!
 

Deel dit bericht:

Blog

  • Sport jezelf gelukkig: 9 feiten!

    Wie regelmatig sport zit beter in zijn vel. Niet alleen voel je je gezonder, ...

    Lees meer
  • Lekker in je vel zitten, hoe doe je dat?

    Je kunt nu eenmaal niet altijd het zonnetje in huis zijn. Soms zit je gewoon ...

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.