• Standaard

Davy over 4 valkuilen bij voeding

Geplaatst op 14-01-2019

In deze blog deelt fitness instructeur en personal trainer Davy een aantal veel voorkomende valkuilen met je. Omdat alles start met bewustwording is het goed om te checken in hoeverre deze valkuilen bij jezelf voorkomen en wat je eraan kunt doen. Onderaan deze blog deelt Davy zijn gouden tips als het op voeding aankomt.

1. (Verkeerd) onderscheid tussen gezond en ongezond

Tegenwoordig wordt er veel onderscheid gemaakt tussen gezonde voedingsmiddelen en ongezonde voedingsmiddelen. Het gaat hierbij om de hoeveelheid.

Een voorbeeld…

Door teveel wortels (gezonde voeding) te eten kun je een vergiftiging oplopen door teveel vitamine A terwijl je met een gebakje(ongezond voeding) op z’n tijd wel gewoon kan afvallen. Het gaat dus om het totale plaatje en de hoeveelheid hiervan.

2. Voeding eten waar je lichaam niet goed op reageert

Heb je last van klachten bij het eten van bepaalde dingen? Zet deze dan op een verdachte lijstje voor jezelf om zo uit te sluiten waar je lichaam niet goed op reageert. Dat kan een allergie zijn of een intolerantie.

3. Weinig variatie

Eet je veel het zelfde? Als Nederlander zijn we opgegroeid met brood. In de ochtend, in de middag en soms in de avond. Hierdoor kun je een tekort komen aan andere voedingsmiddelen. Brood zelf hoeft niet verkeerd te zijn. De variatie ontbreekt dan in het voedingspatroon.

4. Eten om de verkeerde reden(en)

We eten soms ook om emotionele en fysieke redenen. Op verjaardagen, feestdagen evenementen enzovoorts. We eten bijvoorbeeld ook omdat het ons aangeboden word. In gezelschap eten we meer. En de meest voorkomende is dat we eten uit verveling. Je kent het misschien wel. Ik heb niks te doen dus ik ga iets lekkers klaarmaken.

De gouden tips van Davy

Probeer eens zo veel mogelijk onbewerkt voedsel te nemen. Bewerkt voedsel bevat vaak meer calorieën, suiker en  transvetten. Het vetsoort wat je juist niet wil hebben. Daarnaast zijn ze ook minder voedzaam dan bewerkte producten. Wanneer je niet teveel calorieën wilt binnenkrijgen omdat je bijvoorbeeld wilt afvallen, dan is het niet handig om dit op te vullen met bewerkt voedsel.

Door de focus te leggen op onbewerkt voedsel zorg je dat je genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt. Denk aan dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel om je eiwitten binnen te krijgen. Voor de goede vetten kun je denken aan vette vis, plantaardige oliën, avocado en noten. Voor koolhydraten kun je volkoren producten kiezen. Deze geven je een langer verzadigd gevoel. Fruit zit ook bomvol koolhydraten. Deze zijn niet per definitie slecht. Ze zitten vol essentiële vitamine en mineralen.

Let er ook op dat je weet hoeveel je eet. Wees bewust van je grootte van je porties en weet wat je eet. Een tip hiervoor is om alles bij te houden in de voedingsapp van Healthclub One.

Heel veel succes met je gezonde levensstijl!

Davy

Deel dit bericht:

Blog

  • Sport jezelf gelukkig: 9 feiten!

    Wie regelmatig sport zit beter in zijn vel. Niet alleen voel je je gezonder, ...

    Lees meer
  • Lekker in je vel zitten, hoe doe je dat?

    Je kunt nu eenmaal niet altijd het zonnetje in huis zijn. Soms zit je gewoon ...

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.