• Standaard

6 tips voor als je op skivakantie gaat

Geplaatst op 30-01-2019

In deze blog willen we ervoor zorgen dat jij en je lichaam goed voorbereid zijn op je skivakantie. Met deze 6 tips haal jij het maximale uit jouw vakantie. Alles begint natuurlijk met een goede voorbereiding.

1. Pre-wintersport trainingsplan

Skiën is vrij intensief en belastend voor je spieren. Zorg ervoor dat je lichaam goed voorbereid is op de belasting die gaat komen. Na een dag skiën merk je dat met name je benen flink verzuurd zijn. Als je gericht getraind hebt, krijg je hier veel minder last van! Als voorbereiding op je skivakantie is het ook belangrijk om je uithoudingsvermogen te trainen. Een korte training kan al voldoende zijn: 10 minuten ski-oefeningen en 10 minuten conditietraining. Begin hier al 4-8 weken van tevoren mee! Vraag onze trainers welke oefeningen je kunt doen, om je lichaam optimaal voor te bereiden op je skivakantie.

2. Krachttraining voor de wintersport

Hiermee bedoelen we: Gerichte oefeningen waarmee je je lichaam specifiek voor het skiën traint. Wanneer je deze oefeningen regelmatig uitvoert, maken ze je niet alleen fit voor het skiën, maar geven ze je ook in het dagelijkse leven een boost. Tijdens skigymnastiek worden voornamelijk de been- en corespieren getraind. Maar ook balans is een belangrijk onderdeel. Hier heb je niet altijd materialen voor nodig. Voor een optimaal resultaat dien je de oefeningen 2-3 keer per week uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn: Wall-sit, mountain climbers en squats.

3. Conditietraining voor de wintersport

Niet alleen je spieren moeten klaar zijn voor de volgende wintersport, ook is het belangrijk dat je een goede conditie hebt. Conditietraining vormt een perfecte aanvulling op deze ski oefeningen. In onze sportschool kun je dit doen op de loopband, fiets, crosstrainer of roeiapparaat. Maar ook touwtjespringen is een goed voorbeeld. Eén tot twee trainingen per week verbeteren je conditie enorm!

4. Neem een proefles

Ga eens een uurtje op ski-les in een indoorskihal. Hier krijg je de juiste techniek aangeleerd. Op deze manier leer je hoe je minder energie hoeft te gebruiken om bijvoorbeeld bochtjes te maken. Dat zorgt ervoor dat je het skiën langer kunt volhouden, zeker als je meerdere dagen achter elkaar gaat. Meestal kun je kiezen voor privéles in je eentje, privéles met je reisgezelschap of in een groepje. Kleed je goed aan, want om binnen te kunnen wintersporten zijn winterse temperaturen nodig.

5. Doe een goede warming-up

Op de piste? Ja! Een warming-up is niet alleen belangrijk als je krachttraining in de sportschool gaat doen. Zeker in een koude omgeving is een warming-up noodzakelijk. Met de warming-up bereid je je lichaam voor op de komende inspanning en kun je blessures voorkomen. De hartfrequentie neemt toe, waardoor het hart meer bloed per minuut rondpompen. De lichaamstemperatuur in de spieren wordt hoger. Dit versnelt de stofwisseling, waardoor je ook nog eens meer calorieën verbrandt. Een goede warming-up bestaat uit drie onderdelen: - Algemene warming-up - Rekoefeningen - Sportspecifieke warming-up

6. Doe een goede cooling-down

Zoals hierboven beschreven is een warming-up erg belangrijk. Maar dat geldt zeker ook voor de cooling-down. De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up: na afloop van de inspanning moet het lichaam naar rustniveau worden gebracht. Door niet acuut te stoppen, maar de inspanning geleidelijk af te bouwen zorgt u voor een goede afvoer van de afvalstoffen uit de spieren. Daarmee voorkomt u gespannen, vermoeide spieren en verminder je je spierpijn.

Een cooling-down bestaat uit de volgende onderdelen:

- Rustig bewegen, bijvoorbeeld lopen
- Rekoefeningen
- Sportspecifieke cooling-down

Kortom: Zorg al weken voor je vakantie dat je lichaam erop voorbereid is. Met deze tips 'skiet' het lekker op!

Mitchel

Deel dit bericht:

Blog

  • Nieuw bij Healthclub One: NEXT LEVEL & Calisthenics

    Onlangs hebben wij via Facebook de interesse voor NEXT LEVEL (variant op Cros...

    Lees meer
  • Sport jezelf gelukkig: 9 feiten!

    Wie regelmatig sport zit beter in zijn vel. Niet alleen voel je je gezonder, ...

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.